[GamesCom] Risen 2 dojmy - worldofrisen.de
Vydáno: 18.8.2011
Překlad: Jémák
Zdroj: worldofrisen.de
Úvod
Během Gamescomu 2011 se mi naskytla šance si poprvé zahrát Risen 2: Dark Waters. Verze hry, která byla Deep Silverem představena, byla omezena na malý tutoriálový ostrůvek, což tedy nedovolovalo se podívat na příběh hlouběji. Totéž platí i pro ostatní aspekty hry, které vyžadují delší hraní. Jelikož již padlo o hře a základním příběhu dost informací, zaměřím se čistě na nové skutečnosti.
Grafika
Grafika se zdála již o mnoho lepší, než ta, kterou jsme mohli vidět na prvních screenech. Extrémní bloom se snížil na únosnou mez, což hrálo velkou roli v návaznosti na počasí. Hra se nyní prezentovala, na rozdíl od již vydaných prosluněných screenů, deštěm, větrem a bouřkami, což vyvolávalo temnější atmosféru. Temnější tedy také vzhledem k prvnímu dílu Risen. A i když se palmy neohýbají ve větru tak, jak to možná znáte z reálného světa, je stejně ohromující, co Piranha Bytes dokázali vyždímat ze SpeedTree enginu.
Další zajímavou věcí bylo to, co nemohlo být vidět na žádném doposud zveřejněném screenu - animace. A opravdu - na postavách jsou vidět mimiky a emoce, i když trošku primitivní. Animace se sice nedají pořád srovnávat s některými nedávno vydanými tituly společnosti BioWare, i tak je to ale posun kupředu oproti obličejům jako vytesaným z kamene, které bylo možné spatřit v Risen 1.
Ovládání
První negativní věc, kterou bych chtěl na začátek u ovládání zmínit je ta, že se ve hře objevil nový prvek - volná kamera. U hry, kde budete používat game-pad, se tato volba určitě hodí, u všech ostatních verzí je to ale o dost složitější. Tedy zvláště u počítače, který má jen jedno analogové vstupní zařízení - myš. Zaměření v Risen 2 se uzamyká pouze na věci v dohledu postavy, ne na věci v dohledu kamery. Kamera je ale jediná věc, kterou můžete na cíl zaměřit přímo, minimálně na PC. Pokud tedy budete chtít sebrat nějaký předmět, s někým promluvit, otevřít truhlu, sebrat kořist z něčího těla anebo dorazit nějakou postavu, musíte tedy najet nejprve přímo k těmto objektům. Je to tedy velmi otravné a zdlouhavé, fatální následky to má při samotném boji. A přitom by vlastně stačilo, kdyby byla možnost nastavitelné kamery v ovládání.
Na druhou stranu nyní můžete pomocí klávesnice procházet všechny dialogy. Pomocí nastavených kurzorových šipek nahoru a dolů (w + s) vyberete vámi požadovanou možnost dialogu a mezerníkem potvrdíte. Tím lze tedy rozhovory kompletně ovládat levou rukou s tím, že pravá zůstává pořád na myši. Ostatně osvědčený gothický způsob kolečko myši a levé tlačítko v Risen 2 nefunguje. Zdá se tedy, že se v současné době často u rozhovorů od myši upouští.
Nově zavedené střelné zbraně lze také použít pro boj na blízko - kliknutím levým tlačítkem myši zasáhnete nepřítele pažbou pušky, kliknutím pravým tlačítkem aktivujete střelecký režim, ve kterém se bude cílová oblast měnit dle toho, jakou máte zbraň a zároveň jaké máte schopnosti. Po samotném výstřelu následuje několik animací, ve kterých je vidět nabíjení.
Gameplay
Zkušenosti a dovednostní body již neexistují. Piranha Bytes změnili systém dovedností, nyní můžete získat tzv. Fame points, které jsou v podstatě jen předělané zkušenosti. Tyto body můžete pak rovnou investovat do dovedností a perků, takže není již nutné shánět pro přechod na další level zkušenosti. Značně mi to připomínalo navyšování dovedností ze her jako třeba Drakensang. Samozřejmě ale pořád potřebujete trenéry, žádné klikání na dovednostní strom.
Úkoly je možné často splnit několika způsoby. Když pak máte při plnění těchto úkolů otevřené oči a nastražené uši, často si můžete ještě navíc něco přivydělat. Jinak je Risen 2 v podstatě stejný jako Risen 1 - hrajete buď za dobré anebo špatné - samotná hra by měla ukázat, že není nic nepřekonatelného.
Bugy
Na začátek musím poznamenat, že verze hry, která byla na veletrhu představena, byla vývojáři označena jako "raná beta". Také jsem se dozvěděl, že některé chyby, která tato verze obsahuje, jsou již vývojářům známy a čekají na opravení. Nicméně se ve hře vyskytují chyby, které jsou dle mého dost zásadní - třeba zamrzání hry. Osobně se mi několikrát stalo, že hra na pár sekund zamrzla (třeba během boje) a pak se znovu rozjela, jako by se nic nestalo. Zda se jedná o problém ze streamingem anebo něčím jiným pro mě zůstává záhadou. Zatímco jsem se snažil přivlastnit si majetek ostatních lidí vplížením se do kasárny plné spících vojáků, všiml jsem si, že v případě, že chcete vykrást truhlu, postava opustí plížící režim, což vyústí v probuzení vojáků. Proto mi to nepřipadlo jako zvláště užitečné pro zloděje. Samotné odplížení se z kasáren bylo také problém, snad měla zvedat postava méně nohy do výšky.
Hra dokonce zcela zamrzla na předváděcím počítači.
Atmosféra
Co přesně tvoří atmosféru hry je předmětem mnoha dalších diskuzí. Osobně si myslím, že je to celkovou prezentací herního světa. Mnoho jednotlivých faktorů spolupracuje (doufejme, že harmonicky) na celkovém obrazu. Velmi důležitým faktorem bude také to, jak moc bude silný příběh. To se ale zatím z hraní dema nedá moc zjistit. Co však definuje dobré PB hry? Detailní živý svět, zajímavé questy, vynikající dialogy, svět, který přímo vyzývá k prozkoumání.
Osobně jsem se ale při hraní nedokázal dost dobře vžít do hry, což ale přisuzuji vnějším okolnostem - u stánku byl hluk, ostatní lidé. To mi bránilo v tom, abych se opravdu hluboko ponořil do hry.
Pocity
Herní úkoly vypadaly věrohodně, podané vcelku zajímavě a hezky kontrastují s úrovní WoW a G3, která je dneska tak běžná. Mohl bych také namítnout, že mi ze začátku nesedělo uživatelské rozhraní. Po chvíli hraní jsem si na něj ale zvykl a našel jsem v něm hned vše, co jsem potřeboval.
V průběhu hraní jsem se ptal i na magii, o čemž se ale PB odmítli bavit.
Závěr
Jelikož se opravdu jedná o beta verzi, nemám proti drobným problémům a chybám nic. Risen 2 ve mně vzbudil opravdu dobrý dojem, určitě se hra posunula k lepšímu v oblasti příběhu a vyobrazení postav, což je pro mě hodně důležité. Zároveň ale nemůžu dost dobře hodnotit něco, co jsem hrál tak krátce a na tak malém území. Hlavním problémem byla pro mě volná kamera, která nutila hráče otáčet kameru a zároveň postavu k bodu zájmu. U pevné kamery by se toto automaticky zapnulo v závislosti na pohybu kamery. U hráčů na PC pochybuji, že volná kamera najde mnoho příznivců. A řešení formou nastavení mi zase nepřipadá jako špatné a drahé.
Máte-li tedy rádi příběhové singleplayer RPG a nemáte problémy s pirátským prostředím, určitě byste si na Risen 2 měli počkat. Smutné ale je, že hra bude podle posledních informací dostupná přes Steam.