Ohlédnutí za veletrhem GamesCom
Vydáno: 4.9.2011
Herní veletrh Gamescom 2011, který se letos opět konal v německém Kolíně nad Rýnem, již nadobro uzavřel své brány. Pět dní mohli návštěvníci jak z řad médii, tak i tisku, objevovat připravované herní novinky a některé z nich si dokonce zahrát. To byl i případ singelplayerové RPG Risen 2: Dark Waters, kterou vyvíjí herní studio Piranha Bytes. My vám nyní přinášíme souhrn toho nejdůležitějšího infa o Risen 2, které k nám z veletrhu přišlo.
Grafika
Piranha Bytes uvádí, že se jedná o jejich doposud nejhezčí hru. Hra poběží na modernizovaném enginu "Gnome", na kterém stál první díl série anebo Gothic 3. Vývojáři zapracovali na modelech a animacích NPC postav a i uživatelského rozhraní. Na postavách jsou opravdu vidět emoce i mimika, které od prvního dílu doznaly viditelného zlepšení. Možná až přílišného. Postavy nyní co chvíli dramaticky gestikulují, usmívají se a sem tam i koulí očima. Bohužel zatím můžeme soudit jen vizuální dojem, na skutečný dialog ve hře si ještě budeme muset chvíli počkat, jelikož nahrávky z GamesComu jsou bez ingame zvuků.
Ovládání
Ovládání Risen 2 bylo z velké části změněno - dle posledních informací je větší část ovládání přesunuta na klávesnici, přičemž je myš zapojena co nejméně. V dialozích se pohybujeme kurzorovými šipkami a námi požadovanou volbu potvrzujeme mezerníkem. Stará dobrá kombinace kolečka myši a levého tlačítka již ve hře nefunguje. Celkově bylo také překopáno uživatelské rozhraní - o námi tak oblíbeném inventáři si již můžeme nechat zdát. Další kapitolou je volná kamera, které se rozhodli dát vývojáři přednost před léty prověřenou kamerou pevnou. Uvidíme, co s touto funkcí udělá poměrně silná nevole z řad PC komunity...
Další změnou je ovládání nově vložených střelných zbraní při boji - levé tlačítko slouží pro udeření nepřítele, pravé pak k aktivaci střeleckého režimu. U zbraní na blízko to pak nejspíše zůstane při starém.
Dovednosti
Podle informací některých preview hra nyní obsahuje tzv. Fame points, které slouží k přímému investování do nejrůznějších dovedností a perků. Změny se také dotkly samotných dovedností - ty jsou nyní celkově značně předělány. V recenzích se často píše o novém způsobu rozdělování bodů, i tak ale ještě nyní není vcelku jasné, jak toto bude probíhat.
Podle jiných informací však hra stále obsahuje starý systém, kdy hráč dostal dovednostní body po postupu na novou úroveň.
Některé dovednosti vás mohou naučit i postavy, do kterých byste to neřekli - v nejedné recenzi se objevilo popsání úkolu, ve kterém je vaším hlavním cílem osvobodit vězně. Ti vás pak za odměnu naučí některé ze zlodějských dovedností.
Pasti
Podobně jako v Risen 1 narazíme i v druhém díle na pasti. Ty najdeme v chrámech, ale nejen tam. Třeba v přímo v džungli narazíme například na bambusové oštěpy nastražené původním obyvatelstvem atp. Pasti již nejsou tak viditelné. Pokud nějak aktivujete, ozve se příslušný zvuk, pak máte jednu až dvě sekundy čas na reakci. Čili vás nečeká okamžitá smrt. Pokud v tomto krátkém časovém intervalu kliknete levým myšítkem, spustí se animace, při níž se hrdina pasti vyhne.
Opičí pomocník
Novinkou v Risen 2 je malá opička, kterou bude moci hrdina získat a která nám bude nápomocná v různých situacích. Bude moct například krást věci, ovšem pokud bude při kradení objevena, stráže ji zmlátí a pak si nejspíše budeme muset pořídit novou. Opici ovládáme manuálně, možná by tak šla využít i jako průzkumník. Opička nemůže otevírat uzamčené truhly, ovšem můžeme s její pomocí řešit hádanky v dungeonech - např v demu bylo místo, odkud se dál nedalo dostat, hráč mohl využít opici, která prolezla škvírou ve zdi a sepla spínač, pak se otevřela cesta dál.
Bugy
Veletržní demoverze zastihla hru ve stádiu rané alfy, což tedy znamená, že samozřejmě obsahuje jisté nedokonalosti, které se teprve budou řešit. Jednou z nich je časté sekání a zamrzání, které se čas od času na prezentačních počítačích objevilo. V recenzích se také objevila výtka k režimu plížení, který vcelku často vypadával a dováděl hráče k tomu, že museli sáhnout po záložním savu. I to je jedna z věcí, o které vývojáři vědí a chtějí ji co nejdříve opravit. Doufejme tedy, že na nic nezapomenou a vydají hru ještě dříve, než první opravný patch :-).
Další zajímavosti
- Ve hře bude lezení (nejen) po skalách.
- Ve hře bude systém rychlého cestování, který budete moci použít, pokud budete chtít. Pomocí tohoto systému se hráč může přemísťovat mezi ostrovy jedním kliknutím. Samozřejmě, budete-li chtít, můžete využít klasického cestování pomocí lodě.
- Á propos - loď bude sloužit jako základna. Budou se v ní shromažďovat vaši přátelé, z nichž budete moci vždy některého vzít s sebou na průzkum vnitrozemí.