Risen fansite - návody, novinky, wallpapery, screenshoty, tipy a triky
r1 r2 r3 fórum

Preview Risen 2 z německého Gamestaru

Německý Gamestar ve svém vydání 02/2012 přinesl obsáhlé preview Risen 2: Dark Waters. Přinášíme vám jeho překlad.

Vydáno: 28.12.2011
Překlad: El Kamil

Tento hrdina možná nemá žádné jméno, nicméně v jeho slovech se skrývá síla celého rétorického kongresu. Když ho jedna věštkyně varuje: "Čekají na tebe mnohá nebezpečí, krev a smrt," dá jí zachránce světa jedinou opravdovou odpověď hodnou hrdiny z her Gothic či Risen: "No bezva." Dost dobře by taky mohl říct: "Holka, radši si všímej tý svý džunglpolívky a nás dospělé nech v klidu hrát šavlo-mikádo." Ale jako ex-ochlasta, nově pirát a lovec titánů není hlavní hrdina Risen 2: Dark Waters mužem velkých slov nýbrž mužem velkých činů. A že jich tu je: Pomocí voodoo promění Bezejmenný své spoluobčany v na dálku ovladatelné marionety. U vydavatele Deep Silver jsme měli možnost hrát Risen 2 celý den, prozkoumat jeden celý ostrov, prostudovat frakci domorodců (k nimž patří i věštkyně) a také se podrobně zabývat voodoo magií, protože Piranha Bytes, tvůrci série Gothic, nechvají nově tancovat panenky!

Dobrá, to, že voodoo bude nová forma magie v Risen 2, je asi tak překvapivé jako zpráva, že v Dragon Age jsou draci, protože už v prvním traileru bylo k vidění jisté děvče, které skrz voodoo panenku "přemluvilo" jednoho vzteklého piráta k sebevraždě. Získat ale nějaké další informace o magii, to bylo nemožné, protože Piranha Bytes toho řekli asi tolik, co mlčenlivý mnich na turnaji v jódlování - tedy až doteď. Naše dobrudružství nás zavedlo na Mečové pobřeží (fanoušci Dungeons & Dragons a Baldur's Gate si nyní mohou nostalgicky povzdechnout), kousek pevniny v souostroví Risen 2. A jako ostrovy je i tento kousek pevniny patričně omezen - kromě vody také horami. Malé ale Mečové pobřeží v žádném případě není, jeho dostupná část odpovídá zhruba bažině z prvního Risen. Když do toho započítáme i úkoly a boje, trvá naše exkluzivní průzkumná cesta okolo pěti hodin. Celkově vzato má být Risen 2 velký jako Gothic 3, tedy tak velký jako nejrozsáhlejší hra, kterou doposud Piranha Bytes vytvořili. Jen doufejme, že nebude tak zabugovaná.

Každopádně ze všeho nejdřív se náš hrdina vylodí na pláži Mečového pobřeží. Jeho úkol je zabránit pirátskému kapitánovi Crowovi ve vyvolání Skalního titána. Protože to, a v tom si jsou všichni zajedno, by neudělalo dobrotu, jelikož titáni v Risen 2 pracují na konci světa. "Všichni" v tomto případě znamená korzár Steelbeard (Ocelovous, je-li libo) a jeho dcera Patty, známá již z prvního dílu, kteří hrdinu do nitra země doprovázejí, avšak později se od něj oddělí. Sami ovšem nezůstaneme, na ostrově nežijí jen všemožné bestie ale také dvě frakce: Inkvizice (bezohledná policie Risen univerza) a kmen domorodců Tonka, který očividně dělá totéž co Crow. Veterání her od Piranha Bytes už jistě tuší: Hrdina se musí dříve či později k jedné z frakcí přidat, což znamená rozhodnout se mezi Inkvizicí a obyvateli džungle. Třetí, pirátská, frakce ve hře není. Hrdina se k pirátům později přidá automaticky, ať už v zájmu Inkvizice či domorodců. Cíl je však stejný: Zachránit svět od bandy titánů a speciálně od jednoho obervšiváka. Jeho identitu ale přirozeně neprozradíme. Prozradit ale můžeme, že se vydáme rovnou do vesnice domorodců. Za prvé je to nejblíž, za druhé volba frakce ovlivní schopnosti jako v prvním díle. U Inkvizice se naučíme zacházet se střelnými zbraněmi a u Tonky - tradá! - voodoo magii. A proto jsme tam.

Schopnosti a dovednosti

Získané zkušenostní body investujeme rovnou do pěti dovednostních kategorií, přičemž každá z nich se sestává ze tří dovedností. Ty můžeme zvyšovat u trenérů nebo pomocí amuletů.

1 - Čepele
Sečné zbraně: Síla boje se šavlí a mušketami bez bajonetu.
Bodné zbraně: Ovlivňuje dýky a pušky s bajonetem.
Vrhací zbraně: Zvyšuje škody hozených kopí a dýk.

2 - Střelné zbraně
Muškety: Vylepšuje přesnost střelby mušket.
Brokovnice: Brokovnice působí více škod.
Pistole: Určuje přesnost zásahu jednoručních pušek a míru škody brokovnice.

3 - Tvrdost
Vůči čepelím: Zvyšuje odolnost proti útokům nablízko.
Vůči kulkám: Střely berou méně života.
Zastrašení: Vyšší šance na zastrašení.

4 - Vychytralost
Špinavé triky: Zvyšuje přesnost zásahu a účinky triků.
Zlodějina: Zvyšuje šance na vypáčení zámku a kapsářství. Oboje se musí nejdříve naučit u trenéra.
Stříbrný jazyk: Hrdina může protivníka častěji přuluvit.

5 - Voodoo
Černá magie: Určuje, jaké nepřátele lze začarovat žezly
Kult mrtvých: Mystický talent, podle popisu "síla vyvolaného ducha".
Rituál: Vylepšuje účinky magických lektvarů.

Tonka s námi zpočátku nejsou příliš kamarádi, není divu, koneckonců spolupracují s Crowem. Už při vstupu do vesnice nám Risen 2 dává na výběr: Strážce nás nechce pustit dovnitř, takže můžeme, no, dát mu pořádnou nakládačku, nebo jej přesvědčit pomocí schopnosti přemlouvat. Zkusíme to druhé, vydáváme se za Crowova kumpána - a můžeme dovnitř! Osada kmene Tonka se rozléhá u idylického vodopádu, sestává se ovšem jen z několika chatrčí u centrálního ohniště (kolem kterého obyvatelé tančí). Kromě nich se zde nachází i most do docela velkého chrámu. Do něj se později musíme dostat, abychom splnili jistou duchovní zkoušku a stali se hodnými voodoo učení. Nicméně Piranha Bytes před všechnu to čarodějinu dali nějaké úkoly. Než se praobyvatelům zalíbíme, musíme nejdřív trochu máknout. Práce je to v této části hry taková standardní, vyzvednout obětní dar, porazit pár krokodýlů a zachránit jednoho špeha ze spárů Inkvizice.

To poslední je jednodušší, než se zdá: Zvěd sedí v jednom vnějším stanovišti, které stráží pouze jediný voják. A ten je zaprvé tak důvěřivý, že nám po malém rozhovoru vězně vydá, a za druhé tak blbý, že ztratil klíč hned vedle cely. Tady si mohli Piraně vymyslet trochu složitější úlohu. Nakonce ještě musíme bojovat proti strážci, celkově je ale úkol snadný a nenabízí žádné skutečné alternativy řešení. Osvobození špeha konečně přesvědčí i Chani, dceru vůdce Tonka, která je mimochodem tím atraktivním voodoo-děvčetem z dobře střiženého traileru! Chani je vůči spolupráci jejího otce s Crowem docela skeptická a zavede hrdinu do chrámu ve vesnici, kde je podroben zkoušce, při níž musí pohovořit s jedním duchem a správně zodpovědět jeho otázky. Pak se konečně začíná s voodoo! Přesněji řečeno s výrobou jedné speciální voodoo panenky. Chrám, kde se Crow a vůdce kmene mordují s vyvoláním titána, je těžce střežen, jít tam by byla sebevražda. Ale: Jeden z crowových pirátů by se jistě dovnitř dostal bez problémů. A ve vesničce Tonka se poflakují zrovna dva z nich. Jedním je Jim, zručný zloděj. Co by teda nebylo snažší, než pomocí panenky ovládnout Jima, nasměrovat do chrámu, tam ukradnout jediný vlásek kmenového šéfa, z něhož sestrojíme další panenku, pomocí níž pak velkého Tonku "přemluvíme" ke zradě? No, možná by se našlo něco snažšího, ale nikoli pro voodoo mistra. Na první voodoo panenku potřebujeme tři věci: zvířecí zuby, jadeitové kameny a také něco z Jimova těla. Zuby nejsou problém, ty sebereme od pobitých jaguárů či opic, minimálně pokud máme u sebe kleště, protože pro získání příslušných částí těl potřebujeme nástroje. A jelikož my ještě žádné nemáme, raději zuby koupíme ve smíšeném voodoo zboží u obchodnice z kmene Tonka.

Obstarat jadeit je o něco složitější, ten je totiž k sehnání jen v jedné jeskyni plné termitích bojovníků. Tento obrovský hmyz se podobá kudlankám z prvního dílu, které se zase podobají důlním červům ze série Gothic. Co se designu monster týče, zůstali Piranha Bytes věrní svému stylu. V džungli tak sídlí prasata bradavičnatá, nástupci kanců z Risen a divokých prasat z Gothica. Teď ale nejdeme proti žádným divokým či bradavičnatým prasátkům, ale proti termitím bojovníkům. Cestu do jadeitové jeskyně nám ukáže Chani, která odvážně běží kupředu a čeká, když jsme zrovna pozadu. Vývojáři slibují, že v Risen 2 budeme mít po ruce více takových průvodců, aby nám usnadnili orientaci v herním světě. Chani nás kromě toho podporuje i v boji, při němž našeho hrdinu léčí. Do jeskyně s námi ale nepůjde.

To ale nevadí, my dovnitř totiž nemusíme, a to díky nové vychytávce, kterou se Bezejmenný naučil hned na začátku na tutorialovém ostrově Takarigua - ochočené opičce. Takže se přesuneme z hrdinova těla do těla primáta a jde se na věc. S opičkou můžeme snadno prolézt úzkou dírou ve stěně do jeskyně a nerušeně proklouznout mezi monstry, i mezi termitími bojovníky, a tak sebrat potřebné kameny. Jakmile ukončíme ovládání opice, objeví se veškerá kořist automaticky v našem inventáři. To je praktické, ale také velmi snadné, protože si tak můžeme poměrně v pohodě přijít na různé poklady. Sice nám unikají cenné zkušenostní body z boje, přesto by si ale Piranha Bytes ještě mohli rozmyslet, zda by alespoň monstra neměla na opici útočit. Nyní je tato pomoc až příliš efektivní, navíc ji lze použít kdykoli. I po skonu (třeba kvůli pádu) ji lze jednoduše znovu vyslat.

Zuby máme, jadeit také, k panence chybí už jen Jimův vlas. A protože prodat ho nechce ("Zlata mám dost."), musíme ho z něj dostat jinak, a to výměnou za jeden amulet, který vyrobíme u věštkyně a nabijeme ho magickou silou. Jakou? No, mohli jsme se ho asi zeptat. A nebo budeme zkoušet všechny možnosti dialogu, dokud nám ten vlas nedá. Tak či tak, přísady máme, jdeme k voodoo oltáři sestavit panenku. Hned poté ji použijeme: Zatímco náš hrdina v klidu stojí, my nyní ovládáme Jima. Ten se po použití panenky okamžitě teleportuje k vchodu do chrámu, pěší cesty tam nás Piranha Bytes chtěli ušetřit. Na jednu stranu je to chvalitebné, na druhou stranu je to tak trochu škoda, protože jsme z Risen a série Gothic zvyklí na něco jiného.

Vem to čert, v chrámu na nás čekají jiné problémy. Jim je u svých kumpánů tak neoblíbený, že ho nechtějí pustit dovnitř. Musíme tedy nejdřív splnit nějaké úkoly, než budeme moci pokračovat za Crowem a šéfem Tonka. V rozhovoru s touto dvojkou ukradne Jim, obratný zloděj, vlas velitele kmene. To vše se stane skrz volbu dialogu, fakticky nevidíme nic, škoda. Přesto považujeme ovládnutí myšlenek za povedený nápad, protože otevírá originální možnosti řešení úkolů. Samozřejmě ale jen pro přívržence voodoo, na straně Inkvizice jsou panenky pro dálkové ovládání tabu. Abychom celý úkol završili, vrátíme se zpět do těla hrdiny a předáme vlas Chani. Zatímco Jim si stěžuje na bolest hlavy, sestaví dcera náčelníka další panenku - pro boj s titánem!

Spolu s Chani si to nasměrujeme k chrámu, před jehož hlavní branou musíme bojovat proti velké skupině pirátů a domorodců - pokud se nám je teda nepodaří po okraji bojiště obejít. Uvnitř nás pak čeká nepřítel, kterému se již vyhnout nelze. Souboj s bossem je uveden mezisekvencí, která však svou výpravou nedosahuje kvalit Zaklínače 2, příběh ale zprostředkovává lépe než strohé dialogy v prvním Risen. Děj Risen 2 má být celkově vyprávěn více filmověji, jsme zvědaví, jak to ve finální hře bude fungovat. Na chrámovém dvoře se nám vedle pirátů a domorodců postaví i Crow a Chanin otec. Pomocí voodoo panenky přemluví dcera své soukmenovce ke změně stran. Takže, šance srovnány, nebo ne? Crow vytáhne magické kopí a vyvolá obrovské monstrum ze šutrů, skalního titána. Fajn, tohle bude zábava.




Skalní titán a pirát Crow

Zatímco se kolem nás mydlí piráti s domorodcema a titán se furt ohání svou kamennou pěstí, zaměříme se na Crowa, který mocně šermuje svým kopím. Naštěstí máme po svém boku Chani, která nás opět léčí. Pokud se ovšem rozhodneme pro Inkvizici, musíme na tuto zdravotní sestřičku zapomenout, stejně tak na voodoo přechod domorodců na naši stranu. V tom případě dostaneme na pomoc vojáka Ventura a jeho bojovou skupinu, kteří řady nepřítele značně pročistí. Výběr frakce tedy opravdu působí, přičemž varianta s Inkvizicí by mohla udělat souboj pro absenci Chaniny léčby o něco složitější. Jakmile vyřídíme Crowa, sebereme jeho magické kopí, které jako jediné na titána působí. Zde je potřeba správné načasování. Kopí musíme hodit do huby té bestie, přičemž musíme uhýbat jeho úderům. Až celému tomu kolosu sebereme dostatek zdraví, spustí se quicktime event. Musíme vícenásobně stisknout klávesu "E" (trochu obměny by se hodilo), hrdina poté vyskočí na titánovo tělo a zabodne do něj kopí. Ha, monstrum je kaput! Quicktime stranou - souboj s bossem se zabudovanou masovou bitvou je ten nejintenzivnější boj, jaký jsme kdy v hře od Piranha Bytes zažili - a to proti nějakému dílčímu bossovi. Co nás pak čeká na konci hry...

Důležitější součástí naší hrací návštěvy jsou další voodoo schopnosti hrdiny. Respektive PRAVÉ voodoo schopnosti, jelikož ovládání osob pomocí panenek je možné jen na určitých místech děje u určitých osob. V běžném voodoo životě musí člověk rozlišovat dvě věci: Žezla a panenky, přičemž oboje hrdina vyrábí u oltářů. Žezla jsou kouzelné hole, které lze používat vždy v určitých časových odstupech. Jsou jich celkem tři varianty. Pomocí "Kostěné ruky zloděje" můžeme vzdálené předměty přenášet do našeho inventáře, což umožňuje nepozorovanou zlodějinu. Pomocí "Žezla strachu" můžeme nepřítele přinutit ke krátkému útěku, docela užitečné doplnění ke špinavým trikům v boji na blízko. Tak třeba můžeme v boji proti dvěma protivníkům na jednoho poslat papouška, abychom jej odlákali, a druhého uvrhnout do paniky, čímž získáme čas na útěk. Královskou disciplínou voodoo je "Žezlo moci", kterým můžeme jednoho nepřítele poštvat proti druhému. Chcete příklad? Stojíme v džungli proti dvěma opicím, tak použijeme tuto kouzelnou hůl na jednu z nich. Pak zamrzne čas a my útočíme z perspektivy jednoho primáta na toho druhého. Čas se znovu rozběhne a obě zvířata se mydlí navzájem. Tak jsme se v mžiku zbavili dvou nebezpečných protivníků, pričemž to celé funguje i na lidi. Například přesvědčíme jednoho vojáka v armádním přístavu k zastřelení kováře. To vyústí v lítou řežbu, při níž se ostatní vojáci vrhnout na útočníka a také na nás, protože nás viděli při kouzlení. I když žezlo neumožňuje plnohodnotné ovládání postav, láká k experimentování. Přičemž nefunguje hned u každého. Na lidi a silnější monstra hrdina potřebuje vyšší úroveň dovednosti černé magie.

Takže tolik k panenkám, respektive k panence, viděli jsme totiž kromě těch marionetů z hlavního úkolu jen jednu formu voodoo panenky: proklívací panenku. Ta zahalí protivníka do krvavého oblaku, který masivně oslabuje jeho útočné a obranné schopnosti. Díky tomu jsou i silní nemrtví vrhači kopí lehkou kořistí. Docela dobře se to také kombinuje s žezly. Například nepřítele nejdříve uvrhneme do strachu, poté jej oslabíme panenkou a nakonec jej sejmeme v boji na blízko. Narozdíl od kouzelných holí se panenky používáním rozpadají, takže musíme neustále vytvářet nové. Trocha různorodosti by přitom byla vítaná, pouze jeden druh panenky na celé velké RPG je trochu málo.

Kromě panenek a kopí může Bezejmenný z nasbíraných přísad vyrábět lektvary, které mu poskytnou dočasné či trvalé bonusy. Navíc v menu dovedností svítí tajemná schopnost "Kult mrtých", která podle svého popisu zahrnuje "Sílu vyvolaného ducha". Co to znamená, nechtěli Piranha Bytes prozradit, takže budeme spekulovat. Je známé, že náš spasitel světa si v Risen 2 bude moci vzít na své cesty nějakého společníka. Pomocí "kultu mrtvých" by jej mohl nahradit duchem - bojovníkem, která by mohl mít nějaké speciální schopnosti, třeba procházení určitými zdmi. To by se třeba dalo využít u nějakých hádanek a tak. Jsme napjatí, co s tím Piranha Bytes vymysleli.




Opička - pomocník

Pro bojový systém připravili vývojáři také několik novinek, o těch jsme už ale podrobně psali dříve. Špinavé triky, střelné straně nahrazují štíty, blokování je důležitější než uhýbání, atp. Tentokrát jsme si ty bitky mohli vyzkoušet a jsou takové všelijaké. Na jednu stranu se celé ta akce odehrává plynule a rychle jako v prvním Risen, když ve správném rytmu mačkáme útočnou klávesu, provádí náš hrdina stále silnější údery. Nicméně nám chybí častější zpětná vazba. Tak například hra nedává jasně najevo, zda jsme nepřátelské údery dokázali zblokovat nebo ne. U kontraútoků, kdy je potřeba kliknout přesně v určitém okamžiku, váhají i naši průvodci z Deep Silveru. Je prostě nejasné, kdy nastává ten "správný moment". A nebo je časové okno tak malé, že to člověk zvládne jen po spoustě cviku. Proto pro nás bylo těžké najít cit pro souboje. Krom toho nám chybí uhýbací parakotouly, které do boje přinášely určitou dynamiku. Doslova požehnáním na druhou stranu jsou špinavé triky. Tak například lidské protivníky krátce oslepíme vrhnutím písku do očí, u nemrtvých stejnětak působí sůl. S vypuštěným papouškem odlákáme nepřátele, čímž je vyřadíme z boje. A pomocí kopance nejen převrátíme obrovské kraby na záda, kde jsou bezbranní, ale také si udržíme piráty od těla. Do levé ruky si místo vyřazených štítů můžeme vložit užitečné věcičky, zatímco pravou rukou mácháme šavlí. Tak se třeba vybavíme pistolí, abychom do kolempobíhajícího nepřítele před vlastním bojem ještě napálili trochu olova.

S puškama musíme na takové triky zapomenout, za to jsou ale nejlepšími zbraněmi na dálku, jelikož narozdíl od magických střel z prvního dílu Risen jsou kouzla voodoo ryze podpůrného charakteru a nepůsobí žádné přímé škody. Když se vybavíme puškou, vyskočí uprostřed obrazovky velký šedý zaměřovací kříž. Přesně mířit ale nemusíme, stačí na protivníka namíříme jen zhruba. Potom se zaměřovač začně zbarvovat do oranžova, přičemž čím sytější barva, tím větší šance na zásah. Ta je také závislá na úrovni naší dovednosti se střelnými zbraněmi, způsobené škody pak na vlastnostech zbraně. Risen 2 ale zůstává RPG hrou a nemění se ve střílečku. Při boji nablízko můžeme se zbraní mlátit nepřítele, což ovšem působí škody jen u zbraní s bajonetem.

Fotoúkol
1
Velitel Puerto Isabella (ten statný chasník napravo) nám nechce dát svou loď. Takže sáhneme po voodoo.
1
Pomocí "Kostěné ruky zloděje", telepatické hůlky, ukradneme jeho hřeben.
1
V jeskyni pobijeme pár ghúlů a objevíme oltář, u kterého z vlasů vyrobíme voodoo panenku.
1
S panenkou se proplížíme k večeřícímu komandantovi a odteď hrajeme za něj.
1
U velitelových pobočníků nejdříve nařídíme, aby byl náš hrdina zasypán zlatem - zlodějský vtípek.
1
Pak konečně necháme propustit (trochu překvapeného) piráta, kterého potřebujeme do naší posádky.
1
Nakonec pošleme stráže do kasáren pucovat boty a loď je naše.

Jaké schopnosti se můžeme naučit, to závisí na našich společnících, kteří současně fungují i jako trenéři. Jaké pomocníky si budeme moci vzít s sebou, závisí na volbě frakce. Členové Inkvizice po svém boku najdou střelce Ventura, přívrženci domorodého lidu pak voodoo-nadanou Chani. S ostatními kumpány se hrdina seznámí nezávisle na frakci, třeba gnoma Jaffara, který pro hrdinu sbírá kořist od poražených nepřátel. Patty a její pirátský tatík jsou tam také, teda, alespoň Patty, která plní na hrdinově lodi také roli navigátorky. Steelbeard naproti tomu narazí na Mečovém pobřeží na nečekané problémy. Nechceme moc prozrazovat, ale je totiž tak trochu... indisponovaný. A jeho loď... taky.

Takže po souboji s kolosem šutrů stojíme v Puerto Isabella, inkvizičním přístavu na Mečovém pobřeží - a potřebujeme loď. Náhodou tu jedna taková kotví, jenže za 1. ji stráží vojáci, za 2. nemá na palubě žádný proviant, za 3. parkuje hned před dělostřeleckou jednotkou a za 4. vyžaduje schopného piráta jako posádku, který ale sedí v místním vězení. Hrdinův úkol je tu bárku získat, jedno jakými prostředky. A to doslova, v nejlepší tradici Piranha Bytes můžeme úkol řešit různými způsoby.

Piráta tak můžeme osvobodit tak, že ukradneme klíč od cely od komandanta (složité), a nebo že provrtáme do vězení díru kanónem (docela, ehm, nápadné). Děla pak sabotujeme tak, že dělostřelce odlákáme naší opičkou (to tento pomocníček také umí) a do zápalných šňůr zatlučeme hřebíky. A nebo dělostřelce očarujeme Žezlem moci a poštveme jej proti jinému člověku, pak ale bereme na vědomí, že celá situace se trochu vyhrocuje. Proviant můžeme vytáhnout ze správce přístavu, poté co uděláme jeho ženě (hostinská) jednu službičku.

Ale tak, k čemu ten humbuk, na co máme voodoo panenky? I v Puerto Isabella můžeme jednoho člověka proměnit v marionet. A taky koho jiného než samotného komandanta osobně? Pomocí žezla "Kostěná ruka zloděje" mu ukradneme jeho hřeben, z jehož povlaku vyrobíme u oltáře v jeskyni panenku. S ovládnutým komandantem nařídíme propuštění piráta, odvelíme stráže lodi, necháme naložit proviant a - sranda musí být - nařídíme našeho hrdinu zasypat zlatem ("Tento muž je hrdina!"). Krom toho můžeme promluvit s Patty, která na nás čeká v přístavu. Je z toho docela vtipný dialog: "Ahoj Patty, jaká je situace?" - "Dobrý den, veliteli." - "Pst, to jsem já, tvůj přítel." - "V novém světě potřebujeme všechny přátele." No jo, humor Piranha Bytes zůstal.

Ještě pěknější je, že Risen 2 svou rozmanitostí řešení dědí hlavní silnou stránku svého předchůdce a série Gothic. Experimentovat s různými způsoby řešení je prostě zábava. A proto nahráváme uloženou pozici, abychom přeci jen ještě udělali díru do zdi vězení. Proč? Protože můžeme! Co se týče technické stránky, nesmí člověk od Risen 2 očekávat příliš mnoho, zvláště při srovnání s dvojkou Zaklínače (pěknější mezisekvence a animace) a se Skyrimem (působivější krajiny) působí německé dobrodružství graficky zastarale. Zejména hranaté a hrubě animované vedlejší postavy vypadají opravdu staře, zatímco hlavní postavy nám připadají detailnější než v předchůdci. Upravit by se mohly ještě nějaké detaily jako synchronizace rtů a dialogů apod - koneckonců podle Deep Silveru je hra už "hotova z 90%".

Další silnou stránkou Risen 2 je opět atmosferická změna dne a noci a ručně vytvořené krajiny. I v tom nejzapadlejším koutě najdeme truhlice s poklady, které se otevírají skrz novou, náročnější minihru. Prostředí džungle poskytuje poněkud málo zapamatovatelných míst, důležitá místa, mezi kterými můžeme i rychle cestovat skrz jediný klik na mapu, se nacházejí blízko u sebe. Také podzemní chrámové ruiny jsou nanejvýš čtyři pokoje velké. Z těchto důvodů se tato část hry hraje kompaktněji a lineárněji, než jsem z Risen či Gothic zvyklí. Koneckonců je Mečové pobřeží jen jedno z vícera míst, mezi kterými budeme později moci cestovat s naší lodí.

Verdikt

Musím rychle přehodnotit své záliby a předsudky. V našem posledním preview Risen 2 před půl rokem jsem napsal, že piráti pro mě představují to nejnudnější zasazení, snad kromě vikingů. A co se nestalo? Skyrim, RPG roku, se odehrává v pseudovikingském zasazení a já ho miluju! Risen 2 se zase odehrává v pseudopirátském světě a libí se mi stejnětak! Hry od Piranha Bytes otevírají svá drsná kouzla vzdáleným klišovitým světům.

Přičemž tato kouzla pomalu opadávají, technicky i obsahově. Skyrim nedávno ukázal, jak má vypadat otevřený svět. Zaklínač 2 zase nasadil vysokou laťku výpravné části. Risen 2 je tak někde mezi a působí trochu staromódně. Proto může těžit ze silných stránek svého předchůdce, za všechny jmenujme třeba různé způsoby řešení úkolů. Voodoo čarodějnictví pasuje do světa, kontrola myšlenek je spíše jen pro zasmání. Nyní by Piranha Bytes měli ještě zapracovat na ovládání (boje). A co je nejdůležitější: Prozatím jsem viděl jen omezené části herního světa, bylo by pěkné je také zažít všechny pospolu. Až pak se bude dát alespoň odhadnout, jestli se z Risen 2 stane skutečně velké dobrodružství s velkým příběhem.




Gothicz.net | Gamefan.cz | © Kamil Krásný & Paulie & Jémák 2007-14 TOPlist