Risen fansite - návody, novinky, wallpapery, screenshoty, tipy a triky
r1 r2 r3 fórum

Modifikace pro Risen - Interview

Interview s tvůrcem programu Risen MDS o situaci v odvětví módu k Risen.

Vydáno: 18.8.2010
Překlad: Jémák

LordOfWar, tvůrce programu Risen Mod Starter, o kterém se můžete dočíst více zde, byl tak laskav a odpověděl na naše dotazy týkající se módů k Risen.

Ahoj, jsem velice potěšen, že jsi si udělal nějaký čas na naše otázky. Tady v České republice ( a i také na Slovensku) víme velice málo o modifikacích Risen, takže vítáme jakoukoliv novou informací. Na začátek se nám můžeš představit - odkud jsi a jaké jsou tvoje zkušenosti s modifikacemi?
Ahoj, na začátek musím říct, že není moc lidí, co by věděli mnoho o modifikacích k Risen. Mám-li být upřímný - máme dost částí informací, které jsou potřeba k "normální" modifikaci, ale pravděpodobně bude ještě nějaký čas trvat, než budeme mít více informací k rozsáhlejším projektům.

Dobře, chcete se tedy dozvědět něco o mně a o mé práci - jsem student z Ukrajiny, moderoval jsem ruské subfórum německého portálu WorldofRisen.de (přestěhovali jsme se tam z nedávno zavřeného Piranhaclubu). V poslední době jsme spolu s Odinem68 ( člen modifikačního týmu Mighty Dwarf) udělali Risen Mod - Starter (to je náš společný projekt Risen Mod - Starter a Gothic 3 ModPack). V současné době má náš projekt mnoho integrovaných nástrojů a tudíž i mnoho nových možností. Dále jsem také vyvinul několik dalších programů, ale o těch se zmíním až později.

Poznámka: Já jsem jen tvůrce softwarových programů, nejsem tvůrce modifikací , který by je přímo dělal. Mým cílem je pomoci tvůrcům modifikací a naučit ostatní lidi používat anebo vytvářet modifikace.
Prosím, popiš krátce nynější situaci okolo modifikací ke hře Risen.
Hm, situace není dobrá, nemáme ani MDK a ani SDK Risen soubory. V komunitě máme pár vývojářů, kteří dělají nástroje pro modifikace na základě svých vlastních zkušeností. Nyní ale spíše doufám, že do budoucna budeme mít více volného času na něco většího. Nyní máme od Pixela (DS Community Manager) přislíbenu pomoc s některými formáty souborů.

Dobrá, pojďme si nyní promluvit o aktuálně vydaném softwaru - utilitě pro modifikace k Risen. Z velké části je ruský popis na webu (odkaz) - na těchto stránkách je i překlad do angličtiny.

Tuning Utility:
  • Risen Tuner - malý prográmek, pomocí kterého můžete změnit některé volby svého konfiguračního souboru Risen. Program si sám automaticky detekuje cestu ke Config souboru a jazykové nastavení vašeho systému.

Program pro změnu herního fontu:
  • Risen simple font installer - tento program vyhledává integrované fonty v samotné hře.
  • Risen custom font installer - program, který umožní vybrat jakýkoliv font s koncovkou .ttf a nainstalovat ho jej do hry.

Risen Trainers:
  • RisenTrainers - Klasický cheats program

Risen ModStarters:
  • Risen ModStarters (MDS) - Program, který dovoluje spustit jakoukoliv modifikaci z jediného místa. Skládá se z mnoha integrovaných utilit, vyvinut speciálně pro tvůrce modifikací.

Přímé modifikace:
  • Risenaut - program pro extrakci .pak souborů
  • Risenpak - program pro balení souborů zpět do .pak
  • RisenPak / Extraktor - Plugin pro Total Commander , který umožňuje tomuto správci pracovat s soubory .pak
  • Risensav - tento program vám umožní analyzovat vaše uložené pozice
  • Risendds - program pro konverzi .ximg do . dds
  • Risenmp3 - program pro převod Risen hudebních souborů do formátu mp3
  • Risentab - program pro extrakci Risen textů ( .tab) do .csv souborů ( ten je možné dále upravovat například v MS Excelu). Soubory .tab jsou součástí souboru strings. pak, proto jej musíte extrahovat jako první.
  • Risencsv - opětovná extrakce souborů .csv zpět do souborů .tab
  • Dds2ximg - testovací program pro konverzi souborů .dds do Risen formátu .ximg
  • MP3toXSND - testovací program pro převod .mp3 zpět do .xsnd
  • TPLEdit v0.02 - program pro editaci Risen souborů . tple


V současné době je mnoho nových programů a skriptů, třeba jako:

  • Risen XMSH Builder
  • Risen Lrenter
  • Risen - Info - Viewer
  • Risen - XMSH Importscript pro 3ds Max


Poslední dobou nemám čas na zkoušením nových programů a jejich následný překlad z ruštiny do angličtiny - k tomu jsou zde odkazy, ze kterých se dají věci dobře pochopit.

Také bych se rád zmínil o uživateli NIcoDE - naposled pracoval v Piranha Bites na Gothicu 2. Nyní pracuje jako šéf komunity vyvíjející modifikace - většina naší práce je založena na jeho výzkumu a specifikaci formátů, který můžete najít zde.

To je asi vše, co jsem chtěl k tomuto říct.
Proč nejsou nyní k sehnání žádné nástroje k výrobě modifikací? Myslíš si, že se tato situace zlepší, až bude vydán (oznámen vývoj) Risen 2?
Sám nevím, zda se tato situace zlepší, až bude vydán Risen 2 - situace bude závislá na Deep Silveru a jejich ochotě pustit nějaké peníze i pro komunitu. A co se týká těch nástrojů k výrobě modifikací - oficiální důvod, proč se tyto nástroje zatím nevyskytují, je ten, že pořád platí jisté právní smlouvy, které toto nepovolují. A tyto smlouvy jsou licencované jen pro soukromé použití Piranha Bites. Můj osobní názor je takový, že aby se tato situace změnila, museli by se najít prostředky na změnu práv, do čehož se DS nejspíše nechce.

Druhý důvod spočívá v tom, že jak Risen, tak i Gothic 3 mají stejný engine - je to engine Genome vyrobený právě PB, což má za následek to, že na tento engine nemají plná práva. JoWood se sice z Piranha Bites domluvili na požití Genome enginu pro Risen, ale dál již tyto smlouvy nesahají. Ale tohle nevím přesně. Další důvod může být ten, který by se dal nazvat "není dost času na výrobu Mod development kitu a dalších pomůcek" - pravděpodobně má DS s vývojáři jiné záměry (nové projekty) a nechce utrácet peníze pro pomůcky pro komunitu.
Je tomu již něco přes půl roku, co vyšla hra Risen, ale zdá se, že mají hráči o dost menší zájem o tuto hru než o Gothic 1 + 2, které jsou o dost starší. Myslíš si, že by se tato situace mohla přisuzovat nemožnosti modifikovat Risen?
Samozřejmě, díky MDK pro Gothic 1 a 2 máme plno dobrých a zajímavých modifikací. Každý týden se na WOG fórech objevují nové nápady na modifikace, diskuze k nim a díky tomu má mnoho hráčů zájem o tuto sérii. A jsem si jistý, že až vyjdou MDK a SDK pro Risen, zvedne se zájem o hru a ve výsledku se zlepší i diskuze ve všem okolo.

Zkráceně - Vývojáři nemohou vyrobit pěknou hru pro všechny hráče, ale hráči si díky MDK tuto pěknou hru mohou udělat sami.
Jaký je tvůj názor na nyní vydané modifikace pro Risen - která se ti líbí nejvíce?
Modifikace sice vyšly, ale jenom na změnu textur nebo herních statistik. Nejhezčí modifikace jsou dle mého - Autumn Texture Patch anebo Hi - Res Stones and Walls. Dále bych ještě vyzdvihl Risen Rebalance Mod a Hero Face Mod.
Až dosud je většina modifikací pro Risen určena na změnu textur - je možné se s dostupnými nástroji pustit do větší modifikace (vlastní svět, příběh)?
Nyní není možné udělat ani svůj svět a ani jiný příběh. Ale existuje alespoň malý pokrok v tomto ohledu - můžeme vložit/nahradit 3D modely a jejich textury (pomocí XMSH Builder a XMSH Import Script), nahradit objekty ve světě (s použitím Lrenter) a pravděpodobně přidat i nové dialogy (snad to má jít, ale já jsem to doposud nezkoušel).
A jsou nyní nějaké takto rozpracovanější modifikace vyráběny? A jak jsou s nimi autoři daleko?
Co vím, tak zatím nejsou takovéto modifikace ve vývoji. V poslední době jsem ale s Nicem pracoval na Risen Modding Wiki na WOR.de, kde by tedy mělo vzniknout centralizované místo se všemi potřebnými informacemi, specifikacemi formátů, manuály, programy a dalšími návody k samotným modifikacím. Jen doufám, že nám PB poskytnou také nějaké informace. Dále se také plánuje aktualizace Risen Mod verzí, ty by měly obsahovat i překlad do češtiny. Děkuji jak tobě, tak i risen.cz.
Jak na změnu textury - například změna textury zboje? Jsou nyní vyvíjeny i nějaké jiné modifikace, třeba ve stylu Gothicu 2?
V současné době na žádné takové modifikaci nepracuji.

Krátký návod na změnu textury:
  1. Extrahujte compiled\images.pak pomocí Risenaut. Ve struktuře najděte to, co potřebujete upravit.
  2. Převeďte herní soubor . ximg do normálního .dds nebo .tga souboru ( nebo do jiného, který vám bude lépe vyhovovat) pomocí programu RisenDDS
  3. Upravte soubor .dds ve svém grafickém programu (nebo ho převeďte do jiného formátu, například uisng readdxt)
  4. Pro aktualizaci textur musíte použít dds2ximg k převodu . dds do .ximg a nazpět
  5. Pak musíte tyto vámi vyrobené soubory umístit do správné podložky, například "...\images\Animation\Human\*.ximg a pomocí RisenPak komprimovat do "... \ Images \" souboru images.p0x ( kde x značí pořadové číslo - například pokud již ve složce existuje pouze images.pak, pak ho musíte zkomprimovat do images.p00 souboru - pokud tam je i ten, pokračujte v číselné řadě .p01 atd) Hlavně nezapomeňte - do souboru p0x archívů musíte vměstnat pouze nové/upravené soubory.
  6. Pokud chcete nahradit textury bez úprav, musíte je převést do .ximg soubory a nahradit soubory soubory s komprimací pak do p0x archivu.
  7. Můžeme také upravit statistiky brnění a dalších věcí za použití TPLEditoru - musíte extrahovat soubor common \ templates.pak, najít a upravit .tple soubor, který je připojen k naší zbroji - kupříkladu textura "...\images\Animation\Human\ani_hero_armor_inquisitor_guard_body_01_diffuse_s1._ ximg" může být spojena s některým z těchto (popř z každým) souborů:

    • Templates \ NPC \ klášter \ Inq_Guard_01.tple
    • Templates \ NPC \ klášter \ Inq_Guard_02.tple
    • Templates \ NPC \ klášter \ Inq_Guard_03.tple
    • Templates \ NPC \ klášter \ Inq_Guard_04.tple
    • Templates \ NPC \ klášter \ Inq_Guard_05.tple
    • Templates \ NPC \ klášter \ Inq_Guard_06.tple
    • Templates \ NPC \ klášter \ Inq_Guard_07.tple
    • Templates \ NPC \ klášter \ Inq_Guard_Temple.tple

  8. pak jen komprimovat upravené soubory do templates.p0x

To je asi vše.
Díky za tvé odpovědi, přehledy a návody :).



Gothicz.net | Gamefan.cz | © Kamil Krásný & Paulie & Jémák 2007-14 TOPlist